Vascular access survey in the Triveneto area: data analysis for the year 2017

Abstract

In 2017 the Italian Society of Nephrology operating in the Triveneto area investigated through a questionnaire, distributed to the various nephrological centers in the regions of Friuli Venezia Giulia, Trentino Alto Adige and Veneto, the differences concerning organizational models, choice of dialysis, creation and management of vascular access. The results emerging from the analysis of the collected data are presented.

Keywords: questionnaire, Triveneto area, vascular access, data analysis

Sorry, this entry is only available in Italian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Introduzione

Un accesso vascolare ben funzionante, affidabile nel tempo e che non presenti complicanze è essenziale per il corretto svolgimento della terapia dialitica. La scelta dell’accesso vascolare, così come del tipo di dialisi, dipende da numerosi aspetti: innanzitutto l’età e le caratteristiche cliniche del paziente (comorbilità, malattia di base), poi il time referral del paziente al nefrologo, l’esperienza e competenza dell’equipe chirurgica del centro a cui si rivolge il paziente, le preferenze dello staff del centro di dialisi e, naturalmente, la scelta del paziente. 

La visualizzazione dell’intero documento è riservata a Soci attivi, devi essere registrato e aver eseguito la Login con utente e password.