Novembre Dicembre 2018 - Editorial

Methodology for determining workforce in health nephrologic unit in ITALY. Update of lows

Abstract

Nephrology continues to be in transition. While rates of kidney diseases and injury continue to rise, changes in the general health care system and the delivery of kidney care make it unclear how increases in need will be translated into demand for nephrologists. The changes in the delivery system also raise questions as to the future roles and career paths for nephrologists. There a major interrelated workforce issues to be watched closely: How many nephrologists are needed? The supply of nephrologists does not reflect the distribution of patients with kidney diseases or the activity and job description related to end stage renal disease (ESRD) patients. Looking forward, more needs to be done to systematically measure need and access, and to identify clinical areas and activity of high need for nephrologists. This review examines the laws that govern the measure of work and the needs of personnel of the Italian state and in particular in health care. Therefore, once the method is accepted and established, it will be possible communicate those findings to policy makers and fellows and to involve the politicians.

 

Keywords: health workload legislation, workforce, workload

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  1. Premessa

Dato atto che nell’allegato 1, abbiamo ritenuto opportuno riprodurre le disposizioni per la determinazione della dotazione organica delle strutture di nefrologia e dialisi, comunque denominate, presenti negli stabilimenti ospedalieri gestiti dagli Enti Ospedalieri, dalle Unità Sanitarie Locali e, infine, dalle Aziende Sanitarie (Locali, Ospedaliere ed Ospedaliere-Universitarie), onde fornirne l’evoluzione -sicuramente non completa, ma certamente esaustiva- a partire dall’anno 1968 e fino al novembre dell’anno 2012 (cioè antecedentemente all’emanazione della legge n. 208/2015), ci accingiamo ad esplicitare all’interno del testo e non come allegati, le disposizioni dettate in materia nell’ultimo triennio con riguardo all’ambito della nefrologia e dialisi, anticipando che leggi, emanate successivamente all’anno 2012, disposero che le PPAA (ivi comprese le AASS) dovevano provvedere con cadenza biennale, alla verifica dei carichi di lavoro da effettuare con riguardo alla media delle attività realizzate nell’ultimo triennio, ai tempi standard di loro esecuzione e, ove rilevasse, al grado di copertura del servizio reso rispetto alla domanda espressa o potenziale.

 

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