Italian health centers and Web Marketing strategy: necessary improvements, even in nephrology

Abstract

The complete digitalization of the health system is an objective that Italy, from 2014, is pursuing with great difficulty, spurred by the many European initiatives dedicated to it. Despite the social and cultural background seems to be clearly ready for an application of the renewal strategies, e-Health and m-Health are struggling to get off the ground throughout the territory. The main difficulties are find at local level and don’t spare any medical discipline, nephrology included. The characteristics of the official websites belonging to the local health centers demonstrate it. Today, these institutions are still sparsely present on Social Media or in the Italian Smart Mobile Technology landscape.

The article illustrates the main features of the phenomenon and calls for reflection on the necessity to accelerate the digital innovation of the communication with patients. This is a possible strategy for reducing chronicity through prevention, and, potentially, for decreasing health costs.

Keywords: health system, Web 2.0, Social Network, digitalization, e-Health, m-Health.

Sorry, this entry is only available in Italian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Introduzione

Nell’ultimo decennio, le comunicazioni fra esseri umani sono cambiate irrevocabilmente a causa dell’avvento della rete e delle nuove tecnologie mobili. I processi d’informazione e formazione sono diventati glocali (1), cioè di rilevanza internazionale ma legati strettamente al territorio.

La digitalizzazione ha travolto le piccole e grandi istituzioni europee, provocando la nascita di strategie, più o meno efficaci, dedicate al rinnovamento degli enti pubblici e delle organizzazioni private (2). Fra queste, l’Europa 2020, costituita da ben sette iniziative (3).

La massima espansione dell’Internet of things è ad esempio l’obiettivo principale dell’HORIZON 2020 work programme (4). Il documento, redatto dalla Commissione Europea, è una guida strategica all’applicazione massiccia delle tecnologie Web ai luoghi pubblici e agli oggetti di uso comune. Prevede per l’attuazione del progetto un investimento totale di 139 milioni di euro, con un coinvolgimento anche del sistema sanitario.
 

La visualizzazione dell’intero documento è riservata a Soci attivi, devi essere registrato e aver eseguito la Login con utente e password.